wtorek, 19 czerwca 2012

Diagnoza


Celem diagnozy jest:
-ocena istoty zaburzeń poszczególnych funkcji, zmierzająca do ustalenia typu afazji (klasyfikacji afazji);
-określenie miejsca, rodzaju i rozległości uszkodzenia mózgu; 
-ocena funkcjonalna, dzięki której określa się zaburzenia funkcji mózgowych, relatywnie zachowane funkcje mózgowe, będąca podstawą opracowania programu rehabilitacji;
-opracowanie odpowiedniego programu terapii chorego z afazją.  

W diagnozie należy uwzględnić:
-wiek,
-płeć,
-wykształcenie,
-wykonywany zawód,
-zainteresowania pacjenta,
-pochodzenie społeczne,
-status rodzinny,
-społeczno-ekonomiczny. 
 
-Niezbędne jest także uzyskanie danych na temat
funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego, stanu
świadomości chorego poprzez wnikliwą obserwację,
przeprowadzenie badania neuropsychologicznego
oraz badania mowy.
 
Diagnoza neuropsychologiczna 
jest procesem wieloetapowym,
polega na ocenie:
-  funkcji językowych (zdolności rozumienia i ekspresji);
-  praksji ( umiejętności wykonywania prostych lub złożonych czynności); 

 
-  gnozji ( wzrokowym rozpoznawaniu przedmiotów lub rysunków, -słuchowym rozpoznawaniu dźwięków oraz rozpoznawanie przedmiotów lub ich cech za pomocą różnych rodzajów czucia (stereognozja);
-  orientacji przestrzennej - ocena zaburzeń schematu ciała oraz badanie orientacji we współrzędnych w przestrzeni;
 -  leksji (identyfikacji i czytania znaków graficznych (liter, sylab,wyrazów, zdań, cyfr itp.);
-  grafii - zdolności analizy słuchowo-wzrokowo-ruchowej słów, przepisywania liter, słów, tekstu itp., pisania pod dyktando, pisania z pamięci; 
-  pamięci: zdolności zapamiętania, przechowywania i przypominania podanych informacji słuchowych, wzrokowych i ruchowych;
-  kalkulii; zdolności przeprowadzenia działań liczbowych (z tekstem oraz bez tekstu).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz