Celem diagnozy jest:
-ocena istoty
zaburzeń poszczególnych funkcji, zmierzająca do ustalenia typu afazji
(klasyfikacji afazji);
-określenie
miejsca, rodzaju i rozległości uszkodzenia mózgu;
-ocena
funkcjonalna, dzięki której określa się zaburzenia funkcji mózgowych,
relatywnie zachowane funkcje mózgowe, będąca podstawą opracowania programu
rehabilitacji;
-opracowanie
odpowiedniego programu terapii chorego z afazją.
W diagnozie
należy uwzględnić:
-wiek,
-płeć,
-wykształcenie,
-wykonywany
zawód,
-zainteresowania
pacjenta,
-pochodzenie
społeczne,
-status
rodzinny,
-społeczno-ekonomiczny.
-Niezbędne
jest także uzyskanie danych na temat
funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego,
stanu
świadomości chorego poprzez wnikliwą obserwację,
przeprowadzenie badania
neuropsychologicznego
Diagnoza neuropsychologiczna
jest
procesem wieloetapowym,
polega na ocenie:
- funkcji językowych (zdolności rozumienia
i ekspresji);
- praksji ( umiejętności wykonywania prostych
lub złożonych czynności);
- gnozji ( wzrokowym rozpoznawaniu przedmiotów
lub rysunków, -słuchowym rozpoznawaniu dźwięków oraz rozpoznawanie
przedmiotów lub ich cech za pomocą różnych rodzajów czucia (stereognozja);
- orientacji przestrzennej - ocena zaburzeń
schematu ciała oraz badanie orientacji we współrzędnych
w przestrzeni;
- leksji
(identyfikacji i czytania znaków graficznych (liter, sylab,wyrazów, zdań, cyfr
itp.);
- grafii - zdolności analizy słuchowo-wzrokowo-ruchowej słów,
przepisywania liter, słów, tekstu itp., pisania pod dyktando, pisania
z pamięci;
- pamięci: zdolności zapamiętania,
przechowywania i przypominania podanych informacji słuchowych, wzrokowych
i ruchowych;
- kalkulii; zdolności
przeprowadzenia działań liczbowych (z tekstem oraz bez tekstu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz