wtorek, 19 czerwca 2012

Klasyfikacje zaburzeń afatycznych


Najprostszą i najbardziej popularną jest klasyfikacja T.H. Weisenburga i K.E. McBride z lat 30. XX wieku. Klasyfikacja ta znajduje powszechne zastosowanie z medycynie:
Afazja głównie ekspresyjna, ruchowa, motoryczna – gdy przeważają objawy związane z zaburzeniami mówienia.
Afazja głównie impresyjna, czuciowa, sensoryczna – gdy przeważają objawy związane z zaburzeniami rozumienia.
Afazja mieszana (czuciowo-ruchowa) – gdy występują objawy zarówno zaburzeń mówienia, jak i rozumienia.
 
-Afazja całkowita, totalna, globalna – gdy występuje całkowita
 lub prawie całkowita niezdolność mówienia i rozumienia.
 
-Afazja amnestyczna, nominalna, nominacyjna, anomia – gdy 
główne problemy polegają na trudnościach z nazywaniem 
obiektów i odnajdywaniem potrzebnych słów w trakcie 
konwersacji (objawy te są obecne w każdej afazji, ale mogą 
występować także oddzielnie, najczęściej jako stan zejściowy po 
poważniejszych zaburzeniach afatycznych).
 
-eferentna ruchowa (kinetyczna), Afazje związane z zaburzeniami mowy ekspresyjnej: 
-aferentna ruchowa (kinestetyczna),

-afazja dynamiczna.


Afazja eferentna ruchowa (kinetyczna) – powstaje na skutek uszkodzenia ośrodka Broca. Opis objawów jest generalnie tożsamy z przedstawioną przez nas wcześniej charakterystyką afazji Broca. Głównym problemem w tym zaburzeniu, zdaniem Łurii, jest nie tylko trudność artykulacji, ale też trudność modyfikacji artykułowanych głosek, oraz zaburzenie sekwencji precyzyjnych ruchów aparatu artykulacyjnego.

Aferentna ruchowa (kinestetyczna) – powstaje w wyniku uszkodzenia zakrętu zaśrodkowego w obrębie kory czuciowej dla aparatu artykulacyjnego. Zdaniem Łurii, zaburzenie czucia z aparatu artykulacyjnego dezorganizuje proces generowania mowy, co podkreślił w nazwie tej kategorii afazji. 

W takiej sytuacji niemożliwe jest wykonanie precyzyjnych ruchów języka, ust, warg i krtani, dzięki którym powstaje mowa (choć działanie kory motorycznej może być prawidłowe). W tym zaburzeniu możliwe jest mieszanie się głosek przedniojęzykowych lub wargowych.

Afazja dynamiczna – w tym zaburzeniu nie obserwuje się trudności z artykułowaniem głosek, rozumieniem słów ani z rozumieniem konstrukcji logiczno-gramatycznej. Jest to zaburzenie o tyle intrygujące, że wszelkie formalne aspekty mowy, uwzględniane w afazji, nie są zaburzone (nazywanie, powtarzanie, rozumienie, czytanie, pisanie). 

Osoba chora może spontanicznie powtarzać słowa swego
rozmówcy (echolalia) i udzielać prostych stereotypowych
odpowiedzi na proste pytania. Jednakże nie jest w stanie udzielić
bardziej złożonej odpowiedzi, wyrażającej jej własną inwencję i
poglądy, ani prowadzić logicznej dyskusji.

 
Afazje związane z zaburzeniami mowy impresyjnej:
-Akustyczno-gnostyczna lub sensoryczna (Wernickego),
-Akustyczno-mnestyczna, 
-Semantyczna.

 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz