Najprostszą
i najbardziej popularną jest klasyfikacja T.H. Weisenburga i K.E. McBride z lat 30.
XX wieku. Klasyfikacja ta znajduje powszechne zastosowanie z medycynie:
• Afazja głównie ekspresyjna, ruchowa, motoryczna – gdy
przeważają objawy związane z zaburzeniami mówienia.
• Afazja głównie impresyjna, czuciowa, sensoryczna – gdy
przeważają objawy związane z zaburzeniami rozumienia.
• Afazja mieszana (czuciowo-ruchowa) – gdy
występują objawy zarówno zaburzeń mówienia, jak i rozumienia.
-Afazja całkowita, totalna, globalna – gdy występuje
całkowita
lub prawie całkowita niezdolność mówienia i rozumienia.
-Afazja amnestyczna, nominalna, nominacyjna, anomia – gdy
główne problemy polegają na trudnościach z nazywaniem
obiektów i odnajdywaniem
potrzebnych słów w trakcie
konwersacji (objawy te są obecne w każdej afazji,
ale mogą
występować także oddzielnie, najczęściej jako stan zejściowy po
poważniejszych zaburzeniach afatycznych).
-aferentna ruchowa (kinestetyczna),
-afazja dynamiczna.
Afazja eferentna ruchowa (kinetyczna) – powstaje na skutek uszkodzenia ośrodka
Broca. Opis objawów jest generalnie tożsamy z przedstawioną przez nas wcześniej
charakterystyką afazji Broca. Głównym problemem w tym zaburzeniu, zdaniem Łurii, jest nie
tylko trudność artykulacji, ale też trudność modyfikacji artykułowanych głosek,
oraz zaburzenie sekwencji precyzyjnych ruchów aparatu artykulacyjnego.
Aferentna ruchowa (kinestetyczna) – powstaje
w wyniku uszkodzenia zakrętu zaśrodkowego w obrębie
kory czuciowej dla aparatu artykulacyjnego. Zdaniem Łurii, zaburzenie
czucia z aparatu artykulacyjnego dezorganizuje proces generowania mowy, co
podkreślił w nazwie tej kategorii afazji.
Afazja dynamiczna – w tym zaburzeniu nie obserwuje się
trudności z artykułowaniem głosek, rozumieniem słów ani z rozumieniem
konstrukcji logiczno-gramatycznej. Jest to zaburzenie o tyle intrygujące, że
wszelkie formalne aspekty mowy, uwzględniane w afazji, nie są zaburzone
(nazywanie, powtarzanie, rozumienie, czytanie, pisanie).
Osoba chora może spontanicznie powtarzać słowa
swego
rozmówcy (echolalia) i udzielać prostych stereotypowych
odpowiedzi na
proste pytania. Jednakże nie jest w stanie udzielić
bardziej złożonej
odpowiedzi, wyrażającej jej własną inwencję i
poglądy, ani prowadzić logicznej
dyskusji.
Afazje
związane z zaburzeniami mowy impresyjnej:
-Akustyczno-gnostyczna lub sensoryczna (Wernickego),
-Akustyczno-mnestyczna,
-Semantyczna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz